גפילטע פיש לפסח
גפילטע פיש לפסח

מהו המאכל המסורתי של פסח אחרי המצה? ניחשתם נכונה – הגפילטע פיש. המאכל היהודי המסורתי כובש את החג, מכיוון שזהו אחד המאכלים המשובחים יותר שאפשר לאכול בפסח ללא חשש מחמץ, קטניות ואפילו שרויה. גפילטע פיש לפסח מכינים בדרך כלל מדג טחון כמו קרפיון. למעשה, בקהילות יהודיות שונות נוהגים לאכול אותו לא רק בחג החירות, אלא גם בראש השנה ובשבתות. כמו כן, יש אנשים שאוכלים אותו גם בימי החול.

לתפריט פסח 2020 ולהזמנות לחצו כאן

מהיכן בא הגפילטע פיש?

מקור שמו של גפילטע פיש מגיע מיידיש או מגרמנית, ופירושו המילולי הוא "דג ממולא". משערים כי מקורו של המאכל הגיע מתנאי העוני שבהם חיו יהודי ארצות מזרח אירופה. כי בעוד מאכלים כמו עוף ובקר היו יקרים מדיי לכיסם, הרי שדגי הקרפיון היו זולים הרבה יותר. אך כאן לא הסתיימה הבעיה. המשפחות היהודיות היו יכולות להרשות לעצמן לקנות דג אחד בממוצע, בעוד שהיה צורך לחלק אותו בין הנפשות המרובות והרעבות שהיו בבית. כאן פעל הראש היהודי ומצא פתרון יצירתי. אמנם כשפורשים את הדג לכמה חתיכות הוא לא יוכל להספיק לכולם, אך אם טוחנים אותו, מוסיפים מעט פירורי לחם ותבלינים, הרי שאפשר להכין קציצות רבות וכך להאכיל משפחה שלמה.

למאכל הגפילטע פיש יש גם סיבה הלכתית. העניין הוא שפעמים רבות הדגים נחשבו לחזקת תולעים, בגלל המזון הטבעי שהיו בולעים. כדי למנוע את החשש לאכול תולעת שלמה, טחנו את הדגים וכך כאשר הן אינן נחשוב ל"בריה" בפני עצמה, ניתן יהיה לאכול אותן.

איך מכינים גפילטע פיש?

גפילטע פיש לפסח מגיע במגוון רחב של טעמים – הוא יכול להיות מתקתק, מלוח ואפילו חריף. ישנם אין ספור מתכונים לגעפילטע פיש, ואם אתם מכוונים במיוחד לחג הפסח, הנה לכם מתכנון מהיר יחסית:

לפני הכול, חשוב להכין את הציר לגפילטע פיש. יש לשטוף את דג הקרפיון, לנקותו ולהניחו בזהירות בתוך הסיר. לאחר מכן, חשוב לקצוץ בצל בינוני ו-2 גזרי בינוניים לסיר, לתבל במעט מלח ופלפל, למלא את הסיר במים ולהביא לידי רתיחה. אחר כך, מנמיכים את הלהבה, מבשלים במשך כ-15 דקות ומכבים את האש. חשוב להסיר את הקצף שנוצר מההרתחה. חשוב לסנן את המים ולהניח בצד ל-20 דקות.

בשלב הבא חשוב להכין את הקציצות. טוחנים את דג הקרפיון יחד עם תפוחי אדמה, סוכר, קמח מצה ותבלינים לפי הטעם. בעת הטחינה, חשוב להוסיף בזו אחר זו שתי ביצים. אחרי שהעיסה מוכנה, מכינים ממנה את הקציצות ומתחילים בהכנת הגפילטע פיש עצמו. מפזרים פרוסות של גזר על גבי הסיר, מניחים על הפרוסות את הקציצות, מוסיפים את הציר ומביאים שוב לרתיחה. מבשלים עוד כרבע שעה ומניחים להצטנן ל-20 דקות.

לא מעוניינים לטרוח ליד הכיריים ולהכין גפילטע פיש לפסח כל היום? חברת קייטרינג מקצועית מציע לכם מנות קייטרינג משובחות הכוללות את הגפילטע פיש האהוב לצד מטעמים מגוונים.


אולי יעניין אותך:

אוכל מוכן כשר לפסח

קייטרינג כשר במרכז